Jolasaren arakatzea eta planteamendua genero-ikuspegitik Haur Hezkuntzako bost urteko gela batean
DOI:
https://doi.org/10.26876/uztaro.131.2024.5081Gako-hitzak:
Jolas-sinbolikoa, Genero-estereotipoak, Genero-rolak, HezkidetzaLaburpena
Azterlan honek Haur Hezkuntzako etapan haurrek gauzatzen duten jolas sinbolikoaren eta generoaren arteko harremana ikertzea izan du helburu. Ikerketa honetako parte-hartzaileak Bizkaiko udalerri bateko ikastetxe bateko Haur Hezkuntzako bost urteko 15 haur izan dira. Gauzatutako ikerketa kualitatiboek genero-adierazpen desberdinak identifikatu eta hauek haurren garapenean izan dezaketen eragina ondorioztatu dute. Haur Hezkuntzako haurrek jada genero-rolak eta genero-estereotipoak barneratuta dituztela egiaztatu da. Esaterako, genero zehatzei lotutako rol eta estereotipo desberdinak plazaratu eta txokoen zein mozorroen aukeraketan hautaketa bereiziak eman ziren egindako behaketetan.
Deskargak
Erreferentziak
/2023 DEKRETUA, maiatzaren 30ekoa, Haur Hezkuntzako curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzekoa. Euskal Herriko Agintaritzaren aldizkaria, 109. zk, 2023ko ekainaren 9a, ostirala. Hemendik berreskuratuta: https://www.euskadi.eus/bopv2/datos/2023/06/2302727a.pdf
Adam, Nicolas et al. (2022). A multidimensional evaluation of the benefits of an ecologically realistic training based on pretend play for preschoolers’ cognitive control and self-regulation. Journal of Experimental Child Psychology, 216, 105.348. DOI: 10.1016/j.jecp.2021.105348 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105348
Anguera, Maria Teresa; Blanco-Villaseñor, Angel; Losada Jose Luis, eta Sánchez-Algarra, Pedro (2020). Integración de elementos cualitativos y cuantitativos en metodología observaciona. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (49), 49-70. DOI: 10.12795/Ambitos.2020.i49.04 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i49.04
Aragonés-González, María; Rosser-Limiñana, Ana, eta Gil-González, Diana (2020). Coeducation and gender equality in education systems: A scoping review. Children and Youth Services Review, 111, 104.837. DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.104837 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104837
Arrondo, Pello, eta Sagastume, Nekane (1992). Kurrikulumarekiko zeharkakoak diren ildo edo ardatzak eta hezkidetza Haur Hezkuntzan. Jakingarriak, (22), 24-29.
Asociación Española de Fabricantes de Juguetes (2022). Código de autorregulación de la publicidad de juguetes. Hemendik berreskuratuta: https://www.autocontrol.es/wpcontent/uploads/2022/04/capij_anexo-protocolo-d gc_autocontrol_aefj.pdf
Cankaya, Ozlem et al. (2023). Preschool Children’s Loose Parts Play and the Relationship to Cognitive Development: A Review of the Literature. Journal of Intelligence, 11(8), 151. DOI: 10.3390/jintelligence11080151 DOI: https://doi.org/10.3390/jintelligence11080151
Carrasco Rueda, Ana Belen; González Gijón, Gracia, eta Martínez Heredia, Nazaret (2023). Systematic review on gender socialisation in pre-school education. Journal of research on Social Pedagogy, 43, 192-204. DOI: 10.7179/PSRI_2023.43.13 DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.13
Castilla, Ana Belén (2008). Coeducación: Pautas para su desarrollo en los centros educativos. Escuela Abierta, 11, 49-85.
Castillo-Viera, Estefania, eta Tornedo Quiñones, Inmaculada (2012). Análisis de los valores que transmiten los disfraces en la etapa de educación infantil y propuesta de modificación para su inclusión en clase de educación Física. EmásF Revista Digital de Educación Física, 14(3), 81-91.
Cordero Beas, Luz Maria (2013). Barreras para el abordaje de la coeducación en la escuela infantil y primaria. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 8, 201-221. DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i8.887
Dinella, Lisa (2017). Halloween Costume Choices: Reflections of Gender Development in Early Childhood. Journal of Genetic Psychology, 178(3), 165-178. DOI: 10.1080/00221325.2017.1295223 DOI: https://doi.org/10.1080/00221325.2017.1295223
Dunham, Yarrow; Baron, Andrew Scott, eta Banaji, Mahzarin (2016). The development of implicit gender attitudes. Developmental Science, 19(5), 781-789. DOI: https://doi.org/10.1111/desc.12321 DOI: https://doi.org/10.1111/desc.12321
Diaz, Ariane (2011). Diversión es destino. Desde la niñez, juegos y juguetes imponen estereotipos sexistas. La jornada, 2-3. Hemendik berreskuratuta: https://www.jornada.com.mx/2011/12/24/politica/002n1pol
Font, Raquel (2009). Un seminario de práctica reflexiva colaborativa para el desarrollo profesional de maestros de Educación Física. Una propuesta para educar en valores. Cultura y Educación, 21(1), 81-94. DOI: https://doi.org/10.1174/113564009787531172
Franch, Nuria (2018). Poética corporal. Ediciones Octaedro.
García, Alfonso, eta Llull, Josué (2009). El juego infantil y su metodología. Editex.
García-Prieto, Itziar, eta Arriazu-Muñoz, Ruben (2020). Estereotipos de género en educación infantil: Un estudio de caso desde la perspectiva sociocultural. Zero-a-Seis, 22(41), 4-30. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p4
Gasol, Mónica (2019). La presencia de estereotipos de género en publicidad. Dos décadas de análisis. Quaderns del Cac, 22(45), 37-45.
Gómez, Juan Fernando (2012). El juego infantil y su importancia en el desarrollo. CCAP, 10(4), 5-13.
Gonzalez, María Patricia, eta Cabrera, Claudia Carolina (2013). Actitudes hacia los roles sexuales y de género en niños, niñas y adolescentes (NNA). Plumilla Educativa, 12(2), 339-360. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.387.2013
González-Barea, Eva Maria, eta Rodríguez-Martin, Yolanda (2020). Estereotipos de género en la infancia. Revista Interuniversitaria, 125-138. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.08
Gutiérrez, Ana Brígida (2010). Educando en igualdad desde la etapa Infantil. Innovación y experiencias, 1(36), 1-8.
Herranz, Pilar (2013). Teorías y desarrollo del juego. In P. Herranz eta P. Sierra (argtz.), Psicología Evolutiva I. Volumen II. Desarrollo social, (225-247. or.). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Henriques, Helder, eta De Jesus, Amelia (2016). Educacao para a igualdade de género: leituras a partir da realidade de cinco jardins de infancia do distrito de Portalegre, Portugal. Foro de Educación, 14(20), 339-360. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.017
Hjelmér, Carina (2020). Free play, free choices? Influence and construction of gender in preschools in different local contexts. Education Inquiry, 11(2), 144-158. DOI: 10.1080/20004508.2020.1724585 DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1724585
Imhoff, Roland, eta Hoffman, Lisa (2023). Prenatal sex roles stereotypes: Gendered Expectations and Perceptions of (Expectant) Parents. Archices of Sexual Behavior, 52, 1.095-1.104. DOI: 10.1007/s10508-023-02584-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10508-023-02584-9
King, Rachel Ann et al. (2020). Counterstereotyping can change children’s thinking about boys’ and girls’ toy preferences. Journal of Experimental Child Psychology, 191, 104753. DOI: 10.1016/j.jecp.2019.104753 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2019.104753
King, Tania et al. (2021). Gender stereotypes and biases in early childhood: A systematic review. Australasian Journal of Early Childhood, 46(2), 112-125. DOI: 10.1177/1836939121999849 DOI: https://doi.org/10.1177/1836939121999849
Kutnick, Peter; Blatchford, Peter, eta Baines, Ed (2002). Pupil groupings in Primary School classrooms: sites for learning and social pedagogy? British Educational Research Journal, 28(2), 187-206. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920120122149
Kutnick, Peter et al. (2007). The role and practice in interpersonal relationships in European early education settings: sites for enhancing social inclusion, personal growth and learning? European Early Childhood Education Research Journal, 15(3), 379-406. DOI: https://doi.org/10.1080/13502930701679429
León Hernández, Irati; Gamito Gómez, Rakel, eta Etxebarria Perez de Nanclares, Olatz (2022). Experiencias encarnadas: diálogos sobre las memorias de la infancia y la actividad física escolar. Tándem, (78), 7-12.
León, Irati et al. (2020). Haur Hezkuntzan genero-ikuspuntutik egiten den lanketa. Uztaro, 112, 41-60. DOI: https://doi.org/10.26876/uztaro.112.2020.3
Lester, Stuart, eta Russell, Wendy (2010). Children’s right to play: an examination of the importance of play in the lives of children worldwide. The Netherlands: Bernard van Leer Foundation.
Licona Vega, Ana Liliam (2000). La importancia de los recursos materiales en el juego simbólico. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 14, 13-21.
Lillard, Angeline et al. (2013). The impact of pretend play on children’s development: a review of the evidence. Psychological Bulletin, 139(1), 1-34. DOI: 10.1037/a0029321 DOI: https://doi.org/10.1037/a0029321
Lobato, Emma (2005). Juego sociodramático y esquemas de género. Una investigación en educación infantil. Cultura y Educación, 17(2), 115-129. DOI: https://doi.org/10.1174/1135640054192847
Lumbreras-Castellanos, Natalia (2013). Estereotipos de género en los juguetes de los niños. Browne.
Midgette, Allegra et al. (2023). US and Chinese preschoolers normalize household labor inequality. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(38), e2301781120. DOI: 10.1073/pnas.2301781120 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.2301781120
Mózes, Eszter (2016). La observación en la Pedagogía Pikler. RELAdEI. Revista Latinoamericana De Educación Infantil, 5(3), 27-35.
Nicola, Döring, eta Rohangis, Mohseni (2019). Male dominance and sexism on YouTube: results of three content analyses. Feminist Media Studies, 19(4), 512-524. DOI: 10.1080/14680777.2018.1467945 DOI: https://doi.org/10.1080/14680777.2018.1467945
Ortega, Rosario (1992). El juego infantil y la construcción social del conocimiento. Alfar.
Ortega, Rosario et al. (2014). Actividad e interacción entre iguales: explorando el mapping como instrumento de observación en aulas de Educación Infantil. Journal for the Study of Education and Development, 32(3), 405-420. DOI: https://doi.org/10.1174/021037009788964141
Prat-Tarrida, Anna (2013). La educación emocional a través del juego simbólico [Gradu Amaierako Lana]. Errioxako Nazioarteko Unibertsitatea, Hezkuntza Fakultatea.
Puerta, Sara, eta González, Eva María (2015). Reproducción de los estereotipos de género en Educación Infantil a través de los juegos y juguetes. Investigación en la escuela, (85), 63-74.
Qian, Miao et al. (2023). Children’s implicit gender-toy association development varies across cultures. Developmental Psychology, 59(12), 2287-2295. DOI: 10.1037/dev0001590 DOI: https://doi.org/10.1037/dev0001590
Reizabal, Luixa; Eldua, Maialen, eta Areizaga, Idoia (2015). Genero-berdintasunean hezteko gida. Familia, irakasle eta bestelako hezitzaileentzat. Euskal Herriko Unibertsitatea.
Rodríguez, Maria del Carmen; Hernández, Jesus, eta Peña, Jose Vicente (2004). Pensamiento docente sobre el juego en educación infantil: análsis desde una perspectiva de género. Revista española de Pedagogía, 299, 455-466.
Rodríguez-Fernandez, Blanca (2020). Evaluación de los estereotipos de género en educación infantil. Know and Share Psychology, 1(3), 63-70. DOI: https://doi.org/10.25115/kasp.v1i3.3765
Ruiz de Velasco-Galvez, Ángeles, eta Abad-Molina, Javier (2011). El juego simbólico. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 6, 303-304.
Ruiz Olabuénaga, Jose Ignacio. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Scott, Hannah, eta Cogburn, Mark (2023). Peer Play. StatPearls Publishing.
Skočajić, Milica et al. (2020). Boys Just Don’t! Gender Stereotyping and Sanctioning of Counter-Stereotypical Behavior in Preschoolers. Sex Roles, 82(4), 163-172. DOI: 10.1007/ s11199-019-01051-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-019-01051-x
Solbes-Canales, Irene; Valverde-Montesino, Susana, eta Herranz-Hernández, Pablo (2020). Socialization of gender stereotypes related to attributes and professions among young Spanish school-aged children. Frontiers in Psychology, 11, 609. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00609 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00609
Sotevik, Lena; Hammarén, Nils, eta Hellman, Anette (2019). Familiar play: age-coded heteronormativity in Swedish early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 27(4), 520-533. DOI: 10.1080/1350293X.2019.1634239 DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634239
Suberviola Ovejas, Iratxe (2012). Coeducación: un derecho y un deber del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(3), 59-67.
Thiemann-Bourque, Kathy; Johnson, Lynette, eta Brady, Nancy (2019). Similarities in functional play and differences in symbolic play of children with autism Spectrum disorder. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 124(1), 77-91. DOI: 10.1352/1944-7558-124.1.77 DOI: https://doi.org/10.1352/1944-7558-124.1.77
Turrado, Meritxell (2017). Sexismo en la publicidad infantil de juguetes: Un análisis en la memoria de la publicidad que marcó a la generación Z [Gradu Amaierako Lana]. Valladolideko Unibertsitatea, Zuzenbide eta Komunikazio Zientzien Fakultatea.
Ungerer, Judy, eta Sigman, Marian (1981). Symbolic play and language comprehension in autistic children. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 20(2), 318-337. DOI: 10.1016/S0002-7138(09)60992-4 DOI: https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60992-4
Valera, Lucía, eta Paterna, Consuelo (2016). Ideología de género en el alumnado de Educación Infantil. Murtziako Unibertsitatea (Espinardo kanpusa), Psikologia Fakultatea, Psikiatria eta Gizarte Psikologia Saila.
Wang, Michelle; Ng, Vivian, eta Gleason, Tracy (2023). Toy stories: Children’s use of gender stereotypes in making social judgments. Acta Psychologica, 235, 103.879. DOI: 10.1016/j.actpsy.2023.103879 DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.103879
Lizentzia
Copyright (c) 2024 Enara Retes-Nuñez, Josune Rodriguez-Negro, Nagore Martinez-Merino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.