https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/issue/feedUztaro. Giza eta gizarte-zientzien aldizkaria2025-09-09T06:19:08+00:00Nekane Intxaurtzaargitalpenak@ueu.eusOpen Journal Systems<p><em>Uztaro. Giza eta gizarte-zientzien aldizkaria</em> 1990ean sortu zen, giza eta gizarte-zientziei buruzko artikuluak argitaratzeko helburuarekin. Argitaratzen dituen lanak honako arlo hauetakoak dira:</p> <p><a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/antropologia-etnologia">Antropologia eta etnologia</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/ekonomia-enpresa">ekonomia eta enpresa</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/zientzia-juridikoak">zientziak juridikoak</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/hezkuntza">hezkuntza</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/psikologia">psikologia</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/filosofia">filosofia</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/komunikazioa-kazetaritza">komunikazio eta kazetaritza</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/zientzia-politikoak">zientzia politikoak</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/soziologia-populazioa">soziologia eta gizarte-lana</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/soziolinguistika">soziolinguistika</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/Informazio-dokumentazio">informazio- eta dokumentazio-zientziak</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/hizkuntzalaritza">hizkuntzalaritza</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/literatura">literatura</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/itzulpengintza">itzulpengintza</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/ikasketa-klasikoak">ikasketa klasikoak</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/artea">artea</a>, <a href="https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/catalog/category/historia">historia eta geografia</a>.</p>https://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5174IR(A)UTEN: Altsasuko Santa Ageda festaren brodatuak aztertzen2025-09-09T06:19:05+00:00Julen Herrero Beramendijulenhb98@gmail.com<p>Artikulu honetan, Altsasuko (Nafarroa) Santa Ageda festaren materialitatea aztertuko da, batez ere, jantzietan eta brodatuetan arreta jarriz. Hainbat aldaketa jasan dituen festa da, eta jatorrian emakumezkoek ospatzen zuten festa zen. Bertan, haien zereginetako bat ardazketa, brodatzea eta abar ziren, horretarako bilkurak eginez. Festa gradualki aldatzen joan eta gizonezkoen presentzia handiagoa egin zen. Bilkurak tailerretara pasa ziren eta geroago banako bakar batzuetara. Brodatuen bidez, festaren bilakaera soziala, kulturala eta indibiduala islatzen zaigu.</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Julen Herrero Beramendihttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5183Adimen-gaitasun handiko haurren hezkuntza-arreta haien familien ikuspegitik2025-09-09T06:19:03+00:00Eider Vallejo Barreiroeidertxu432@gmail.comIratxe Redondo Rodrígueziratxe.redondo@ehu.eus<p>Ikerlan honen helburu nagusia da adimen-gaitasun handiko haurrek hezkuntza-eremuan izandako esperientziak ikertzea, haien gurasoen ikuspegitik. Era berean, seme-alaben ezaugarri nagusiei eta interesei buruzko datuak bildu ziren, bai eta gurasoen inpresioei, bizipenei eta itxaropenei buruzkoak ere. Horretarako, elkarrizketa erdi egituratu eta sakon bat diseinatu zen eta adimen-gaitasun handiko haurren 22 gurasori egin zitzaien, haien esperientziak eta pertzepzioak ulertzeko. Datu guztiak aztertu ostean, lortutako emaitzek erakusten dute ikasle hauen artean dagoen aniztasun handia, familiaren eta eskolaren arteko komunikazio eraginkorraren eta lankidetza estuaren garrantzia, eta irakasleentzako prestakuntza espezifiko eta jarraituaren beharra. Era berean, gurasoen ardura batzuk eta ikasle horien trebetasun kognitibo eta emozionalen garapen optimoa errazteko hezkuntza-estrategia pertsonalizatuen inplementazioaren beharra nabarmendu ziren.<br /><br /><br /></p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Eider Vallejo Barreiro, Iratxe Redondo Rodríguezhttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5182Emakume kristauek idatzitako latin-literatura, Perpetuatik Rosvitara2025-09-09T06:19:04+00:00Enara San Juan mansoenarasanjuan@gmail.com<p>Gizonek idatzi zituzten Antzinatetik eta Erdi Arotik heldu zaizkigun latinezko testu gehienak; hala ere, zenbait lekukotasunek argi uzten dute emakume gutxi batzuek ere izan zutela idazteko aukera garai horietan. Antzinateko emakume erromatarrek —alegia, ez kristauek— latinez idatzitako testuei dagokienez, heldu zaizkigun pasarte guztien euskarazko itzulpena daukagu eskura 2022tik; emakume kristauen lanei dagokienez, IV. mendean Egeriak idatzitako Ibilbidearen euskarazko itzulpena argitaratu zen 2022an eta, 2024an bertan, X. mendean Rosvitak ondutako teatro-lanena kaleratu da. Artikulu honetan, Antzinatetik X. mendera arte emakume kristauek latinez idatzi zituzten zenbait testuren berri ematen dut; hala, testu horiek euskal komunitatearen eskura jarri ez ezik, emakume kristauek idatzitako latin-literaturaren barruan Egeriaren eta Rosvitaren lanek zer leku duten zehazten ere laguntzen du artikulu honek.</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Enara San Juan mansohttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5121Espetxeko testuinguruan jaio nahiz hezi diren haurren atxikimenduaren garapena 2025-09-09T06:19:08+00:00Naia Tolosa Simóntolosanaia@gmail.comKlara Smith-Etxeberriaklara.smith@ehu.eus<p>Presondegian bizi diren eta haiena ez den zigor bat jasaten ari diren haurren kopurua ez da txikia, eta giltzaperaturik bizitzeak haien garapen orokorrean eragin ditzakeen askotariko ondorioetatik haratago, artikulu honek espetxearen testuinguruak haur horien atxikimenduaren garapenean duen eragina aztertzea du helburu. Zehazki, bi aurresale identifikatu dira presondegian dauden haurren atxikimendu ziurraren garapenaren arrisku-faktore gisa: amaren buru-osasuna eta 3 urte ondoren amaren eta haurraren artean gertatzen den banaketa. Izan ere, espetxeraturik dagoen amak baliabide psikologiko murritzak izateak haurraren atxikimendu ziurrean negatiboki eragiten duela aurkitu da, baita haurra derrigor espetxetik ateratzeak eta amarengandik banantzearen praktikak ere. Hala, atxikimendu ziur bat garatzea bizi-kalitate osasungarri baterako funtsezkoa delarik, beharrezkoa ikusten da haurraren atxikimenduaren garapen ziurrerako eta haren ongizate osorako espetxe-politika egokiak sustatzea.</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Naia Tolosa Simón, Klara Smith-Etxeberriahttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5124Betebeharra ala eskubidea? Memoria-legeen aldeko eta kontrako argudioei buruzko azterketa kriminologikoa2025-09-09T06:19:07+00:00Jon Gomez Garmendiakontracrimenes@gmail.com<p>Azken urteotan, memoria gizarte-eztabaidaren objektu bihurtu da. Iraganarekin zer egin eta zein biktimari aitortza eta erreparazioa eman galderek gizartea zatitu dute, bereziki gai hauen testuinguruan erantzun juridiko-politikoak eman direnean. Banaketa eta tentsio hauetatik abiatuta, testu honek memoriak gaitzen salaketan leku zentrala duela aldarrikatzeko helburua dauka. Horretarako, 2023ko Euskadiko Memoria Historikoaren eta Demokratikoaren Legea gidalerro harturik, memoria betebehar moral moduan, bizikidetza eta adostasuna hausteko errekurtso totalitario gisa edo eskubide zibil moduan interpretatzen duten aukerak aurkeztuko dira. Hiru jarrera horien desadostasun eta argudioetan oinarriturik, berrets daiteke memoriak biktimekiko arretan, herritarren parte-hartzean eta bidegabekeria handienekin gertatu zenaz eta gertatzen denaz ez ahazteko baliabideak eskaintzen dituela.</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Jon Gomez Garmendiahttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5204Uxue Díez Guiralen tesiaren laburpena2025-01-27T09:29:04+00:00Uxue Diez Guiraluxue.diez@ehu.eus<p>Tesiaren izenburua: Euskal eskoletan bigarren hezkuntzako ikasleen komunikazio hizkuntza-antsietate eta komunikatzeko-borondate prozesuetan generoa aztertzen.</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Uxue Diez Guiralhttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5205Claudia María Torralba Rubinosen tesiaren laburpena2025-01-29T17:47:02+00:00Claudia Maria Torralba Rubinosclaudiamaria.torralba@ehu.eus<p>Tesiaren izenburua: Aldibereko interpretazioa eta Eusko Legebiltzarreko diskurtsoa: enuntziatu parentetikoen eta modalizazioaren azterketa corpus elebidun eta hirukoitz batean</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Claudia Maria Torralba Rubinoshttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5203Ainhoa Urzelai Vicenteren tesiaren laburpena2025-01-26T19:10:52+00:00Ainhoa Urzelai Vicenteainhoaurze@gmail.com<p>Tesiaren izenburua: Euskal Herriko gatazka armatuen errepresentazioa euskal Haur eta Gazte Literatura garaikidean</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Ainhoa Urzelai Vicentehttps://aldizkariak.ueu.eus/index.php/uztaro/article/view/5355Ikasketa politikoa, parte-hartzea eta aktibismoa gazteen ahotsetan2025-03-18T10:41:21+00:00Iñaki Zaldua Callejainaki.zaldua@ehu.eus<p>Ikasketa politikoa, parte-hartzea eta aktibismoa gazteen ahotsetan liburu aipamena</p>2025-09-08T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Iñaki Zaldua Calleja