Social transformation in the Degree in Pedagogy of the University of the Basque Country. Student’s opinion
DOI:
https://doi.org/10.26876/uztaro5188Keywords:
Social transformation, Education, PedagogyAbstract
The aim of this paper is to analyse the opinion of the students of the Degree in Pedagogy at the University of the Basque Country (EHU) about the presence of «social transformation» in the degree. The results indicate that students consider that the importance of social transformation in the degree is not enough, and that it is only superficially worked on; furthermore, as the grade progresses, the presence of this topic loses weight. There is no critical reflection on the roles and functions of pedagogues, no political analysis is made, the contents are not related to the specific problems of society, critical and radical approaches are little worked on, and the keys of critical pedagogies are not applied… The values that would be necessary for transformation are not worked on, and as the degree progresses, the values that predominate in society, individualism and competitiveness, prevail.
Downloads
References
ALTHUSSER L. (1970/1988). “Ideología y aparatos ideológicos del Estado”. Nueva Visión.
ANECA (2004). Libro Blanco. Título de grado en Pedagogía y Educación Social. Aneca.es
ANYON J. (2011). Marx and Education. Taylor and Francis.
APPLE M. (2013). Can education change society? Routledge.
BAUDELOT C. eta ESTABLET R. (1971/1976). La escuela capitalista en Francia. Siglo XXI.
BECKER G.S. (1964/1983). Capital Humano. Alianza.
BESALÚ X. (2012). “Pedagogía y política”. Sin Permiso, 2012.12.16, sinpermiso.info.
BOURDIEU P. eta PASSERON J.C. (1977). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
BOWLES S. eta GINTIS H. (1976). Schooling in Capitalist America. Basic Books.
CARBONELL J. (2019). La educación es política. Octaedro.
DEWEY J. (1916/2004). Democracia y educación. Morata.
DIAZ J. (2021). Euskal Herriko Eliteak. Boterearen azterketa. Ipar-Hegoa eta Manu Robles Arangiz Fundazioa.
DURKHEIM E. (1922/1993). Hezkuntza eta soziologia. Klasikoak, Donostia.
EKIMUIN (2019). Estrategia politiko-pedagogikoa unibertsitate eraldatzaile batentzat. https://www.emaus.com/pdf/5-14-Estrategia-Ekimuin-final-eus.pdf
FREIRE P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
FREIRE P. (1985). The Politics of Education: Culture, Power and Liberation. Greenwood Publishing Group.
FOUCAULT M. (1975). Vigilar y castigar. Siglo XXI.
FUTURE POLICY LAB. (2022). Derribando el dique de la meritocracia. Futurepolicylab.com
GIROUX H. (1983). Theory and Resistence in Education. Heinemann.
GIROUX H. (1990). Los profesores como intelectuales. Ministerio de Educación y Ciencia/Paidós.
LUXAN M., IMAZ J.I., BEREZIARTUA G. eta LAUZURIKA A. (2014). “Universidad y transformación social”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7-3. Ojs.uv.es/RASE
OCDE (2024). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2024. Libreria.educacion.gob.es
RASE (Revista de la Asociación de Sociología de la Educación) (2016). A vueltas con la desigualdad, en el cincuentenario del Informe Coleman (monografikoa). 9 (1). ojs.uv.es.
SANDEL M.J. (2020). La tiranía del mérito. Debate.
UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común? Unesco.org
License
Copyright (c) 2025 Sua Lete, Jose I. Imaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






