Eredu pedagogikoetan oinarritutako heziketa fisikoa: eta ereduak non?
DOI:
https://doi.org/10.26876/uztaro5078Gako-hitzak:
Elkarlan zientifikoa, Jokabide motorra, Akzio motor dominioakLaburpena
Badirudi models based pedagogy delakoa nagusitu dela Espainian eskolako hezkuntza fisikoaren azken berrikuntza-zikloan, baina korronte horren garrantzia eta balizko sendotasun zientifikoa ez datoz bat. Heziketa fisikoaren planteamendu horri buruz argitaratu den eskuliburu berrienaren irakurketa arretatsuari esker, ondoriozta daiteke proposamen didaktiko horrek arazo larriak dituela benetako eredu zientifikoak justifikatu eta proposatzeko. Adibide didaktikoetan oinarritutako heziketa fisikoaren sustatzaileek gabezia hirukoitza erakusten dute: ez dute erabiltzen besteei eskatutako terminologia garbia, ezta oinarrizko kontzeptuetan ere (pedagogia eta didaktika ez dira bereizten); ez dute adierazten esku-hartze motorraren egitura zein den, eta zaila da eredu horien komunztadura praktiko eta teorikoak aurkitzea; eta hezkuntza fisikoaren berezko edukiak (ludomotrizitatea) bigarren mailako elementu bihurtzen dituzte. Tamalez, eredu pedagogikoen korronteak ez du indartzen heziketa fisikoa, ahuldu baizik.
Deskargak
Erreferentziak
Berritzeguna Nagusia (2007). Oinarrizko gaitasunak EAEko Hezkuntza Sisteman. Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saila.
Calvo, A. (2022). León realiza el currículo de Educación Física para los colegios españoles. Diario de León. https://www.diariodeleon.es/articulo/leon/leon-realiza-curriculoeducacion- fisica-colegios-espanoles/202204031851362207868.html
Carbonell, Jaume (argtz.) (2000). Pedagogías del siglo XX. CISSPRAXIS.
Collinet, Cecile (2005). Intérêts et limites des concepts liés au corps dans trois conceptions de l’Éducation physique des années soixante-dix. Corps et culture, I, Thématiques: corps, éducation et normativité. http://corpsetculture.revues.org/document704.html
de Tezanos, Araceli (2006). Didáctica-pedagogía-ciencia de la educación: la relación que confirma la «excepción» francesa. Revista Educación y Pedagogía, 46, 33-57.
Delgado Noguera, Miguel Ángel (1991). Los estilos de enseñanza en la educación física. Universidad de Granada.
During, Bertrand, eta Bordes, Pascal (1998). Praxéologie motrice et pédagogie. IV Seminario Internacional de Praxiología Motriz.
Fernández-Balboa, Juan Miguel (2004). La Educación Física desde una perspectiva crítica: de la pedagogía venenosa y el «currículum» oculto hacia la dignidad. In Víctor López Pastor, Roberto Monjas Aguado eta Antonio Fraile Aranda (argtz.), Los últimos diez años de la educación física escolar: cursos de invierno 2003 (215-225. or.). Universidad de Valladolid.
Fernández-Río, Javier; Calderón, Antonio; Alcalá, David Hortigüela; Pérez-Pueyo, Ángel, eta Aznar Cebamanos, Mónica (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75.
Fernandez-Río, Javier; Hortigüela-Alcalá, David, eta Perez-Pueyo, Ángel (2021). ¿Qué es un modelo pedagógico? Aclaración conceptual. In Ángel Perez-Pueyo, David Hortigüela Alcalá eta Javier Fernandez Río (argtz.), Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué (12-24. or.). Universidad de León.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, BOE, 122.868-122.924. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264
Martínez-Santos, Raúl (2018). ¿Juegos de palabras o palabras que juegan? Sobre la naturaleza jurídica de los juegos deportivos. Cultura, Ciencia y Deporte, 13, 38, 183-194. https://doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1074 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1074
Martínez-Santos, Raúl (2019). La intervención motriz como proceso comunicativo. Innovación, tradición y formación de formadores. In Santiago Alonso, José María Romero, Carmen Rodríguez-Jiménez eta José María Sola (argtz.), Investigación, Innovación docente y TIC. Nuevos horizontes educativos (1.472-1.483. or.). Dykinson.
Martínez-Santos, Raúl (2020). Signos, metáforas y educación física: conectando Peirce y Parlebas mediante la acción motriz. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, 18, 1-18. https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659170 DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659170
Martínez-Santos, Raúl; Aracama, Astrid; Founaud, María Pilar, eta Oiarbide, Asier (2020). Principios y subprincipios para un currículo praxiológico de educación física. Conexões : educação física, esporte e saude, 18, 1-25. https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659171 DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v19i0.8659171
Martínez-Santos, Raúl, eta Nubiola, Jaime (2022). Signe, science et jeux sportif: esquisse de sémiotricité triadique. Semiotica, 2022, 248, 77-103. https://doi.org/10.1515/ sem-2022-0069 DOI: https://doi.org/10.1515/sem-2022-0069
Martínez-Santos, Raúl, eta Oiarbide, Asier (2016). Heziketa fisikoa eta praxiologia motorra. In Heziketa fisiko moderno baterako ikuspuntuak (19-33. or.). Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
Mosston, Muska (1972). Teaching: From command to discovery. Wadsworth Publishing Company.
OCDE (2003): La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248. DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Parlebas, Pierre (1991). Didactique et logique interne des APS. EPS, 228, 9-14.
Parlebas, Pierre (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.
Parlebas, Pierre (2003). Un nuevo paradigma en educación física: los dominios de acción motriz. In Juan Pedro Fuentes eta Manuel Bellido (argtz.), Primer Congreso Europeo de Educación Física FIEP 2003 (27-42. or.). Diputación de Cáceres.
Parlebas, Pierre (2014). L’agir: fer de lance de l’éducation physique. https://www.youtube.com/watch?v=k8Do17zIeKA
Parlebas, Pierre (2016). Heziketa fisiko moderno baterako ikuspuntuak. UPV/EHU.
Parlebas, Pierre (2017). La aventura praxiológica. Ciencia, acción y educación física [Raúl Martínez-Santos, itzle.]. Junta de Andalucía.
Parlebas, Pierre (2018). Une pédagogie des competences motrices. Acción motriz, 20, 89-96.
Peirce, Charles Sanders (1988). La fijación de la creencia. In José Vericat (argtz.), Charles S. Peirce. El hombre, un signo (El pragmatismo de Peirce) (175-199. or.). Crítica.
Peirce, Charles Sanders, eta Vericat, José (1988). El hombre y su signo (el pragmatismo de Peirce). Crítica.
Pérez-Pueyo, Ángel; García Busto, Oscar; Hortigüela Alcalá, David; Aznar Cebamanos, Monica, eta Vidal Valero, Sonia (2016): ¿Es posible una (verdadera) competencia clave relacionada con lo motriz? La competencia corporal. Revista Española de Educación Física y Deportes, 415, 51-71. DOI: https://doi.org/10.55166/reefd.v0i415.507
Perez-Pueyo, Ángel; Hortigüela Alcalá, David, eta Fernandez Río, Javier (2021): Presentación. In Ángel Perez-Pueyo; David Hortigüela Alcalá eta Javier Fernandez Río (argtz.), Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué (8-10.
or.). Universidad de León.
Perez-Pueyo, Ángel; Hortigüela-Alcalá, David, eta Fernandez-Río, Javier (argtz.) (2021). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León.
Poyatos, Fernando (1994). La comunicación no verbal (Vol. 1). Cultura, lenguaje y conversación. Istmo.
Sicilia, Álvaro, eta Delgado, Miguel Ángel (2002). Educación física y estilos de enseñanza. Inde.
Wittgenstein, Ludwig (2003). Philosophical investigations: the German text, with a revised English translation, 50th anniversary commemorative edition. Blackwell.
Lizentzia
Copyright (c) 2025 Raúl Martínez-Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.