Educational care for children with high abilities from the perspective of their families
DOI:
https://doi.org/10.26876/uztaro5183Keywords:
High abilities, Giftedness, Family-school, Cooperation, Strategies, InclusionAbstract
The main objective of this research was to investigate the experiences of children with high abilities in the education system, from the perspective of their parents. Data were also collected on the main characteristics and interests of their children, as well as on their parents’ impressions, experiences and expectations. For this purpose, a semi-structured, indepth interview was designed for 22 parents of children with high intellectual abilities in order to understand their experiences and perceptions. Once all the data had been transcribed and analysed, the results obtained show the great diversity that exists among these students and the importance of effective communication and close collaboration between the family and the school in order to adequately meet their educational needs. Likewise, some parental concerns and the need for the implementation of personalised educational strategies to facilitate the optimal development of the cognitive and emotional skills of these pupils were also evident.
Downloads
References
/2024 Dekretua, ekainaren 18koa, hezkuntza-sistema inklusibo baten esparruan aniztasunari erantzutekoa, Euskal Autonomia Erkidegoko unibertsitatez kanpoko ikastetxeetako ikasleentzat (EHAA, 127. zk., 2024ko ekainaren 28koa, 1-28. or.).
Albes, C., Aretxaga, L., Etxebarria, I., Galende, I., Santamaría, A., Uriarte, B., eta Vigo, P. (2013). Orientaciones educativas. Alumnado con altas capacidades intelectuales. https://labur.eus/76GSD
Ann, D. (2009). Needs for Information and Concerns of Parents of Gifted Children in Four Canadian Provinces [Doktorego-tesia]. Simon Fraser University. https://summit. sfu.ca/item/9753
Barrenetxea-Mínguez, L., eta Martínez-Izaguirre, M. (2020). Relevancia de la formación docente para la inclusión educativa del alumnado con altas capacidades intelectuales. Atenas: revista científico pedagógica, 1(49), 1-19.
Barrera, A., Durán, R., González, J., eta Reina, C.L. (2008). Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo por presentar altas capacidades intelectuales. https://labur.eus/UONTS
Carter, S., eta Abawi, L. (2018). Leadership, Inclusion, and Quality Education for All. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 42(1), 1-29.
Castelló, A., eta Batllé, C. (1998). Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumno superdotado y talentoso. Propuesta de un protocolo. Faísca, (6), 26-66.
Díaz, A. (2016a). AACC-Estereotipos erróneos. Altas Capacidades y talentos. https://labur.eus/Lyfpk
Díaz, A. (2016b). Qué son las Altas Capacidades Intelectuales. Altas Capacidades y Talentos. https://labur.eus/evM3l
Díaz, A. (2018). Los mitos sociales sobre AACC sí importan. Altas Capacidades y Talentos. https://labur.eus/WUL42
Etxebarria, I. (2018). Izena duena, da Adimen Gaitasun Handikoak. Utriusque Vasconiae.
Eusko Jaurlaritza (2019a). Eskola inklusiboa garatzeko esparru-plana. https://labur.eus/YuTuT
Eusko Jaurlaritza (2019b). Adimen gaitasun handiko ikasleei hezkuntza-arreta emateko plana. https://labur.eus/8HgjR
Funes, M.A. (d.g.). Estereotipos, falsos mitos y leyendas urbanas sobre la superdotación. Superdotación y Altas Capacidades. https://labur.eus/HCEsn
Garcerán, M.C. (2019). Altas capacidades, educación y orientación familiar. Almoraima, (50), 159-171.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.
Guerrero, M.A. (2016). La Investigación Cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9.
Hezkuntza, Kultura eta Kirol Ministerioa (2014). La participación de las familias en la educación escolar. https://labur.eus/voFCB
Hezkuntzari buruzko abenduaren 29ko, 3/2020 Lege Organikoak, maiatzaren 3ko, 2/2006 Lege Organikoa aldatzen duena. (BOE, 340. zk., 2020ko abenduaren 30a, 122868-122953. or.)
Euskal Autonomia Erkidegoko Hezkuntzari buruzko abenduaren 21eko, 17/2023 Lege Organikoa. (BOE, 16. zk., 2024ko urtarrilaren 18a, 6410-6476. or.)
Higueras-Rodríguez, L., eta Fernández-Galvez, J.D. (2017). El papel de la familia en la educación de los niños con altas capacidades intelectuales. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 7, 149-163.
Hume, M. (2000). Los alumnos intelectualmente bien dotados. Edebé.
Jiménez, C. (2004). Alumnos superdotados: caracterización e identificación. In B. Álvarez, C. Cardona, A. Gervilla, M.V. Gordillo, M. Guzmán, C. Jiménez, R. Pérez, eta D. Prieto, Diagnóstico y atención a los alumnos con necesidades educativas específicas. Alumnos intelectualmente superdotados (15-16. or.). Omagraf.
Lázaro, R. (2021). Entrevistas estructuradas, semi-estructuradas y libres. Análisis de contenido. In J.M. Tejero (argtz.), Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario (65-83. or.). UCLM.
López-Aymes, G., Roger-Acuña, S., eta Durán-Damián, G.G. (2014). Families of Gifted Children and Counseling Program: A Descriptive Study in Morelos, Mexico. Journal of Curriculum and Teaching, 3(1), 54-62. https://doi.org/10.5430/jct.v3n1p54
Lovett, B.J. (2011). On the Diagnosis of Learning Disabilities in Gifted Students: Reply to Assouline et al. (2010). Gifted Child Quarterly, 55(2), 149-151. https://doi.org/10.1177/0016986210396435
Lovett, B.J. (2013). The Science and Politics of Gifted Students With Learning Disabilities: A Social Inequality Perspective. Roeper Review, 35(2), 136-143. https://doi.org/10.1080/02783193.2013.766965
Lovett, B.J., eta Lewandowski, L.J. (2006). Gifted Students With Learning Disabilities: Who Are They? Journal of Learning Disabilities, 39(6), 515-527. https://doi.org/10.1177/00222194060390060401
Lovett, B.J., eta Sparks, R.L. (2010). Exploring the Diagnosis of “Gifted/LD”: Characterizing Postsecondary Students With Learning Disability Diagnoses at Different IQ Levels. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(2), 91-101. https://doi.org/10.1177/0734282909341019
Luque-Rojas, M.J., eta Luque-Parra, D.J. (2017). Dificultades de aprendizaje y altas capacidades intelectuales: Análisis de un caso. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 211-228.
Manning, S. (2006). Recognizing Gifted Students: A Practical Guide for Teachers. Kappa Delta Pi Record, 42(2), 64-68. https://doi.org/10.1080/00228958.2006.10516435
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.
Miguel-Somavilla, S. (2016). Altas Capacidades en Educación Secundaria: Un estudio piloto sobre percepciones y necesidades de formación del profesorado [Master-amaierako lana]. Universidad Complutense de Madrid. http://hdl.handle.net/11531/37015
Miles, M.B., eta Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis (2. ed.). SAGE.
Molina-Arguedas, A. (2015). Alumnos con altas capacidades: detección y respuesta educativa. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 2(1), 39-54.
Molnar, T., Lavrenova, M., eta Fenchak, L. (2017). Pedagogical factors of gifted children’s adaptation to the educational environment of primary school. Science and Education, 10, 106-111. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-10-14
Palomares, A., eta Moyano, J. (2016). Nuevos modelos comunicativos para dar respuesta educativa al alumnado con altas capacidades. Revista Iberoamericana de Educación, 70(2), 29-43. https://doi.org/10.35362/rie70258
Pereira, V. (2022). Algunos mitos sobre las Altas Capacidades Intelectuales. Edutalentia. https://labur.eus/45Orc
Quiroz, L. (2016). Diferencia entre Altas Capacidades y Superdotación. https://labur.eus/oOObD
Reche, G.M. (2019). Altas capacidades intelectuales: conceptualización, identificación, evaluación y respuesta educativa. Consejería de Educación y Cultura.
Renati, R., Bonfiglio, N.S., Dilda, M., Mascia, M.L., eta Penna, M.P. (2022). Gifted Children through the Eyes of Their Parents: Talents, Social-Emotional Challenges, and Educational Strategies from Preschool through Middle School. Children 2023, 10(1). https://doi.org/10.3390/children10010042
Renzulli, J.S. (1994). El concepto de los tres anillos de la superdotación: un modelo de desarrollo para una productividad creativa. In C. Albes, L. Aretxaga, I. Etxebarria, I. Galende, A. Santamaría, B. Uriarte, eta P. Vigo (2013), Orientaciones educativas. Alumnado con altas capacidades intelectuales. https://labur.eus/76GSD
Reyero, M., eta Tourón, J. (2000). En torno al concepto de superdotación: evolución de un paradigma. Revista Española de Pedagogía, 58(215), 7-38.
Rodrigues, R., eta De Souza, D. (2012). Aceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrarios. Revista de Psicología, 30(1), 189-214.
Ruiz-Díaz, M.V. (2010). El papel de la familia en la familia en la educación de alumnado con necesidad específica de apoyo educativo. Innovación y Experiencias Educativas, (35).
Sánchez-Guzmán, R. (2020). La colaboración de la familia y la escuela en la promoción de la motivación hacia el aprendizaje de los niños con altas capacidades intelectuales [Master-amaierako lana]. Universidad de Almería. http://hdl.handle.net/10835/10300
Sánchez-Sánchez, E. (2013). Características, opiniones y necesidades de las familias de niños con altas capacidades [Master-amaierako lana]. Universidad de Almería. http://hdl.handle.net/10835/2659
Sanz-Chacón, C. (2015). Desde el fracaso escolar a la excelencia educativa. El Mundo del Superdotado. https://labur.eus/LghHy
Tourón, J. (2000). Mitos y realidades en torno a la alta capacidad. In L. Almeida, E.P. Oliveira, eta A.S. Mel, Alunos sobredotados. Contributos para a sua identificaçao e apoio. Aneis.
Tourón, J. (2018). El CI 130: una obsesión con poco fundamento. Javier Tourón. https://www.javiertouron.es/el-ci-130-una-obsesion-con-poco-fundamento/
Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139.
Villamil-Fonseca, O.L. (2003). Investigación cualitativa, como propuesta metodológica para el abordaje de investigaciones de terapia ocupacional en comunidad. Umbral Científico, (2), 0-6.
Wechsler, M., eta Suarez, J. (2016). Percepção de professores em cursos de formação sobre talentos/superdotação. Revista de Psicología, 34(1), 39-60. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201601.002
License
Copyright (c) 2025 Eider Vallejo Barreiro, Iratxe Redondo Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






