Parenthetical utterances and modalisation in the interventions that were delivered in Basque at the Basque Parliament

Authors

  • Claudia Maria Torralba Rubinos UPV/EHU

DOI:

https://doi.org/10.26876/uztaro5206

Keywords:

Parenthetical utterances, Modalisation, Orality, Basque

Abstract

The aim of this article is to further characterise the functioning of formal oral discourse in Basque, analysing quantitatively and qualitatively the parental utterances and the modalisations they convey in 30 speeches that were delivered at the Basque Parliament based on a written text. The models used for the analysis were sociodiscursive interactionism (SDI) and textual architecture. The results show that parenthetical utterances appear frequently in the speakers’ speeches and that all parenthetical utterances convey at least one type of modalisation. Among the modalisation types, the appreciative modality stands out, which may be the regularity associated with textual genre. The main conclusion is that the inclusion of parenthetical utterances in speech is an effective discourse-pragmatic strategy for the modalisation of discourse, and therefore, that parenthetical utterances are elements to be considered in the analysis of formal discourses that are based on written texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azpeitia, Agurtzane (2010a). Koldo Mitxelenaren euskal prosako diskurtso-estrategiak: enuntziatu parentetikoak [Doktore-tesia. Deustuko Unibertsitatea]. Euskarazko doktorego-tesiak. http://www.euskara.euskadi.net/appcont/tesisDoctoral/PDFak/Agurtzane_Azpeitia_TESIA.pdf

Azpeitia, Agurtzane (2010b). Enuntziatu parentetikoak: Koldo Mitxelenaren intentzio ironikoaren ispilu. Gogoa, 10(1 eta 2), 21-54. https://ojs.ehu.eus/index.php/Gogoa/article/view/3486/4236

Azpeitia, Agurtzane (2011). Koldo Mitxelenak bere diskurtsoan estrategikoki integratzen ditu enuntziatu parentetikoak. Euskera, 56(3), 791-832. https://www.euskaltzaindia.eus/dok/euskera/75992.pdf

Azpeitia, Agurtzane (2012). Koldo Mitxelenaren zinema- eta liburu-kritiketako diskurtso-estrategiak: enuntziatu parentetikoak. Euskaltzaindia.

Azpeitia, Agurtzane eta Pérez Gaztelu, Elixabete (2014a). Bigarren mailako puntuazio-marken azterketa: Koldo Mitxelenaren liburu- eta zinema-kritiketako enuntziatu parentetikoen muga grafikoak. Senez, 45, 169-188. https://eizie.eus/eu/argitalpenak/senez/20141028/12azpeitiaperez

Azpeitia, Agurtzane eta Pérez Gaztelu, Elixabete (2014b). Ahozkotasunaren printzak Koldo Mitxelenaren enuntziatu parentetikoetan. In Itziar Aduriz eta Ruben Urizar (argtz.), Euskal hizkuntzalaritzaren egungo zenbait ikerlerro: Hizkuntzalari Euskaldunen I. Topaketa (29-48. or.). UEU.

Blakemore, Diane (2005). And-parentheticals. Journal of Pragmatics, 37, 1165-1181. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2005.04.003

Blakemore, Diane (2006). Divisions of labour: The analysis of parentheticals. Lingua, 116, 1670-1687. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2005.04.007

Bronckart, Jean-Paul (1996). Activité langagière, textes et discours. Delachaux et Niestlé [Bigarren edizioa: Bronckart, Jean-Pierre (2022). Activité langagière, textes et discours. Lambert-Lucas].

Bustos, Jose Luis. (1997). Aspectos semánticos y pragmáticos de la comunicación oral. In Antonio Briz, Jose Ramón Gómez eta Maria José Martínez (argtz.), Pragmática y Gramática del español hablado (37-49). Universitat de València eta Libros Pórticos.

Calvo-Rigual, Césareo eta Spinolo, Nicoletta. (2016). Traducir e interpretar la oralidad, MonTI: Monografías de traducción e interpretación, 3, 9-32. https://doi.org/10.6035/MonTI.2016.ne3.1

Euskaltzaindia (2018). Eranskinak. Puntuazio-markak. In Euskara Batuaren Eskuliburua (467-478. or). Euskaltzaindia. file:///C:/Users/TR61/Downloads/EBE-eranskinak.pdf

Euskaltzaindia (2021). 10.4.2. Modalitatea adierazteko bideak. In Euskararen Gramatika (330-331. or). Euskaltzaindia. https://www.euskaltzaindia.eus/dok/iker_jagon_tegiak/83272-1.pdf#page=1

Eusko Legebiltzarreko Erregelamendu Kontsolidatua (2024ko ekainak 24). https://www.legebiltzarra.eus/portal/documents/16182/1839684/Erregelamendua_kontsolidatua_2021_02.pdf/ec90695c-5aa2-4be7-a21c-b05f33297b8e

Fuentes Rodríguez, Catalina (1999). Lo oral en lo escrito: los enunciados parentéticos. Moenia, 5, 225-246. https://idus.us.es/bitstreams/ee451370-ba30-4319-8e15-cb76d628bb58/download

Gadet, François (1996). Une distinction bien fragile: écrit/oral. Travaux neuchâtelois De Linguistique, 25, 13-27.

Garro, Eneritz (2008). Diskurtso erreferituaren erabilera jendaurreko debateetan. Gogoa, 8(1), 26-61. https://ojs.ehu.eus/index.php/Gogoa/article/view/3502/3132

Koch, Peter eta Oesterreicher, Wulf ([1990] 2007). Lengua hablada en la Romania: español, francés, italiano [Araceli Lópezen bertsioa]. Gredos. https://archive.org/details/koch-peter-oesterreicher-wulf.-lengua-hablada-en-la-romania.-espanol-frances-italiano-2007

Larringan, Luis Mari (1998). Testuen analisirako zenbat nozioren kontzeptualizazio bidean. In Itziar Idiazabal eta Luis Mari Larringan (argtz.), Koherentzia, Kohesioa eta Konexioa. Testuratze Baliabideak. Hizkuntzaren Azterketa eta Irakaskuntza (11-46. or). Euskal Herriko Unibertsitatea eta Arabako Foru Aldundia.

Pérez Serrano, Nicolás (2018). La oratoria en el parlamento. Revista de las Cortes Generales, 103(lehenengo lau hilabetea), 591-634. https://revista.cortesgenerales.es/rcg/article/download/118/111/

Romero, Alejandro (2018). El humor en el discurso parlamentario: análisis pragmalingüístico de los debates de la Asamblea de Madrid [Doktore-tesia]. Madrilgo Konplutentse Unibertsitatea. Docta complutense. https://docta.ucm.es/entities/publication/a7d39395-9fb6-4a67-b194-e6d61849fb82

Schäffner, Claudia (1997). Strategies of Translating Political Texts. In ANNA Trosborg (artz.), Text typology and translation (119-144. or.). Jonh Benjamins.

Tusón, Amparo eta Calsamiglia, Helena (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel.

Van Dijk, Teun Adrianus (2001). Texto y contexto de los debates parlamentarios. Tonos Digital, 2, 1-35. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/39831/1/Texto%20y%20contexto%20de%20los%20debates%20parlamentarios%201.pdf

Van Dijk, Teun Adrianus eta Rodrigo Mendizábal, Ivan (1999). Análisis del discurso social y político. Ediciones ABYA-YALA. https://digitalrepository.unm.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1414&context=abya_yala

Downloads

Published

2025-11-18

How to Cite

Torralba Rubinos, C. M. (2025). Parenthetical utterances and modalisation in the interventions that were delivered in Basque at the Basque Parliament. Uztaro. Giza Eta Gizarte-Zientzien Aldizkaria, (135), 75–87. https://doi.org/10.26876/uztaro5206

Issue

Section

Article

Categories